Domaći automobilski portal Dmotion, kao medijski partner Motojet H2O Adrenalin manifestacije, imao je priliku da se tokom ovog leta, intenzivno druži i detaljno upozna sa ISUZU D-Max pikapom u specijalnoj Monster Adventure verziji koja je plod tima ljudi firme TRIO Motors iz Novog Sada, ovlašćenog uvoznika, prodavca i servisera ISUZU vozila. Prenosimo vam njihove utiske…
Iako SUV i krosover segment nezadrživo rastu, i popularnošću, i prodajom, na mala vrata se, među popularne, uvukao i pick-up segment. Realno, čudan, pa i iznenađujući trend za “kamionete” koji su kupcima na raspolaganju već decenijama. Ove robusne radne mašine u svetu su najvećim procentom upravo to – radne mašine! Univerzalci koji imaju izbor dva, četiri ili pet sedišta, ali obaveznu nosivost oko ili preko jedne tone, upotrebljiv tovarni prostor, sposobnost da povuku i do 3.500 kg, i na kraju, off-road sposobnosti. Pa nije ni malo, za jednostavnu konstrukciju kakvu svaki pick-up ima. Robusna šasija, velik klirens, pogon na svim točkovima i dovoljno snažan motor koji sve to može da pogura.
Samo, ovo je pick-up oduvek, a šta je to dobio da “preko noći” počne da mu globalno raste popularnost, do te mere da je postao “must have” u ponudi!? Sam pick-up nije dobio ništa preterano ili revolucionarno novo, osim malo više “šminke” i dodatne opreme u sektoru luksuza. Zapravo, desilo se u glavama i novčanicima specifičnog i novog segmenta kupaca, kojima ovakvo vozilo ne treba za posao nego uživanje uz koje idu kabasti rekviziti. A govorimo o svemu, od zimskih sportova, preko nautike, jahanja, lova ili jednostavno obilaska prirode van asfalta. Pick-up se nametnuo kao neuporedivo praktičnije i daleko jeftinije rešenje od do sada neprikosnovenog, skupog SUV-a. Pri tome, jeftinije za održavanja, i što se poreza tiče u daleko povoljnijem razredu komercijalnih vozila. Sve skupa, kupci su stavili prst na čelo i sebi našli jeftinije rešenje za svoje hobije.
Kao što smo pisali, Isuzu D-Max je bio službeno vozilo Motojet H2O Adrenalin sezone 2018. Drugim rečima, jedan od najprodavanijih pikapova na svetu, stavljen je u službu organizacije nautičkih događaja, sa nekoliko tipičnih izazova pred sobom. Vuča prikolice od 6,5 metara, sa tri vodena skutera, velikom količinom opreme koja je bila standardna za svaki događaj i vožnja svim tipovima saobraćajnica. Zapravo, prvi na spisku izazova za motor, menjač i pogon, a najčeće i najteži, bio je prilaz vodi na mestima gde nije uređen.
Službeno vozilo svih šest događaja već na papiru je delovalo potpuno adekvatno. Šta više, D-Max koji nam je stavljen na raspolaganje je retka, ali pametna kombinacija osnovne i dodatne opreme. Osnova je ISUZU D-Max 1.9 Ddi Crew Cab 4WD Planet. Pogon je 1,9-litarski Ddi sa 164 KS i 360 Nm maksimalnog obrtnog momenta. Prenos preko manuelnog šestostepenog menjača, a pogon na svim točkovima. Planet je drugi nivo opreme, ali na koji je u ovlašćenom servisu uvoznika dodata vrlo ozbiljna oprema, koja se ne svodi na šminku, nego na ozbiljne mehaničke elemente.
Pomenućemo nekoliko najvažnijih izmena: lift kit koji je povećao klirens za 5 cm, terenski pneumatici, vitlo, metalna zaštita donjeg postroja i, naravno, kuka za vuču. Kompletan pregled opreme sa cenama može se videti u tabeli. Uvoznik ovaj paket, s pravom, naziva Monster Adventure, a mi dodajemo da ovakvo “pakovanje” može biti i dobar put za kupca – kombinacija praktično najjeftinijeg vozila i maksimalno prilagođavanje potrebama dodatnom opremom.
Tokom H2O Adrenalin 2018. sezone sa sedam događaja, prešli smo oko 2.500 kilometara svim postojećim vrstama saobraćajnica, od čega 90% sa prikolicom, dužine 6,5 metara, širine 2,5 metara, ukupne mase sa teretom (tri vodena skutera) 1.200 kilograma. Oprema koja je standardno išla na put popunjavala je kompletnu zapreminu tovarnog prostora, ali ne i maksimalnu nosivost od 1.000 kilograma. Prosečno, D-Max je bio opterećen do 60% maksimalno dozvoljenog. U vožnji asfaltom, povećani klirens i izmene na donjem postroju, pa čak ni BF Goodrich All-Terrain pneumatici nisu uticali na udobnost vozila ili povećanje buke u kabini.
Poslovično nervozan zadnji deo svih pikapova, oprema i opterećenje prikolice je potpuno smirilo u svim uslovima vožnje, od auto-puta pa sve do brdskog puta sa lošim asfaltom. Karakter upravljanja se praktično nije promenio. Sa pomenutim opterećenjem, prosečna potrošnja na otvorenom putu je između 10,5 i 11,2 l/100km, a maksimalnim brzinama do 100 km/h. Praktično jedina zamerka odnosi se dugačku i nepreciznu ručicu manuelnog menjača, koja bilo kakvu brzu promenu prenosa čini gotovo nemogućom, a “lek” je lagan odabir željenog prenosa i mekana ruka na ručici.
Situacije u kojima je pokazao svoje prave sposobnosti su bile lokacije bez uređenog pristupa vodi. Lift kit nam je doneo dodatnu opuštenost na neravninama i pregibima, s obzirom da je povećan “brake over” ugao. Šta više, u kombinaciji sa BF Goodrich All-Terrain pneumaticima, ni pesak, ni zemlja, ni trava nisu tražili ništa više od selekcije 4H pogona na svim točkovima. I snaga motora i trakcija sasvim su dovoljni da izvuku natovarenu prikolicu iz vode, i to na obali sa velikim nagibom.
Kao najveći izazov pokazao se šljunak, i to samo zbog uskih pneumatika na prikolici koji su tonuli u podlogu, a prikolica svojim otporom zaustavila vozilo. Sve skupa, situacija koja je delovala kao zrela za poziv upomoć snažnog šlep vozila. Međutim, i u ovakvim situacijama, prvo treba razmisliti pa dejstvovati. Nakon otkačinjanja potonule prikolice, 4L, moćni redukovani pogon, bez mnogo truda je dozvolio da izvezemo vozilo do čvrste podloge, okrenemo vozilo prednjim delom prema prikolici i poslužimo se vitlom za izvlačenje prikolice. Sa dva manevra koja su bila potrebna zbog raspoložive dužine sajle, prikolica je dovučena do čvrste podloge, nakon čega preostali posao i oštar uspon za D-Max nije predstavljao nikakav problem.
Zaključak po pitanju pogona i prenosa u uslovima kakvi su uređeni i neuređeni pristupi vodenim površinama je jednostavan. D-Max ih je, sopstvenim pogonom, savladao sve. Ono sa čime se svakako mora računati jesu gabariti vozila. ISUZU D-Max je dug 5,3 metra, a kada se na njega zakači prikolica od 6,5 m, ovo postaje ozbiljno dug “voz” od skoro 12 metara te svaki manevar traži i dobru tehniku vožnje, pogotovo unazad!
Pokriveni tovarni prostor je zgodan za prtljag, ali značajno ograničava preglednost unazad i vozač se mora osloniti samo na spoljne retrovizore i pomoćnika. Kamera za vožnju unazad je u ovakvim situacijama korisna oprema, ali ne i svemoguća. Dobra deja je otići na dovoljno prostran teren i uvežbati osnovne manevre, pogotovo pri vožnji unazad. Čak, ukoliko niste sigurni u svoje “manevarske” sposobnosti, ne treba isključiti ni mogućnost da se uz pomoć vitla i strme ravni, prikolica spusti do vode ili izvuče.
Nakon sedam H2O Adrenalin događaja i isto toliko putovanja, ISUZU D-Max se pokazao kao savršen partner. Dovoljno snažan i prostran, sa opremom koja je unapredila mogućnosti, misleći pre svega na lift kit, vitlo, pneumatike i čeličnu zaštitu podvozja. Pokazalo se i da je u konfigurisanje vozila potrebno krenuti iz ugla sopstvenih potreba i onoga gde će ići i šta će vozilo raditi.
Matematika je u ovom slučaju jednostavna. Krenuti od što jeftinije opremljenog vozila, a novac uložiti u opremu koja će biti zaista potrebna i korisna. Kalkulacija u slučaju našeg službenog vozila kaže – ISUZU D-Max 1.9 Ddi Planet po ceni od 24.700 evra, a vrednost dodatne opreme je 15.753 evra. Ukupno 39.900 evra, ali kao što smo naveli, izuzetno bogato opremljeno, čak do nivoa da deo raspoložive opreme nikada nismo ni stavili u funkciju.
Ono što bi svakako mogli da preporučimo, a na osnovu prethodnog testa bio bi automatski menjač, koji svakako olakšava sve manevre. A ako se želi baš kompletan užitak, sve verzije ISUZU D-Max pikapa, uključujući i najviše pakete opreme, mogu se pretvoriti u Monster Adventure, pa se uz sve dodatne sposobnosti koje u tom slučaju dobiju, ne mora ni odreći kožnih sedišta, kvalitetnog audio sistema ili infotejnmenta sa navigacionim uređajem i kamerom za vožnju unazad. Sve je stvar želje, potrebe, ukusa i, na kraju, budžeta.
Kompletan test možete pročitati na Dmotion.rs